Hemligheterna i SiteVisions sök 👀

Sök Àr en av de viktigaste funktionerna pÄ en webbplats och ett intranÀt - och oftast finns hÀr stor förbÀttringspotential. Under SiteVisiondagarna 2017 höll jag i ett föredrag om just detta.

TyvÀrr blev det nÄgot galet med ljudet i inspelningen av mitt föredrag under SiteVisiondagarna LÀnk till annan webbplats.. SÄ jag kompletterar med ett blogginlÀgg dÀr jag berÀttar lite om det tre "hemligheterna" som jag gick igenom under mitt föredrag.

Hemlighet nummer 1 - Statistik

NÀr jag trÀffar nya kunder Àr det mÄnga som tittar pÄ sin besöksstatistik, men ofta tittar man bara pÄ antalet besökare, sidvisningar och liknande via Google Analytics. I bÀsta fall har man aktiverat sÄ att sökorden frÄn den interna sökmotorn Àven kommer med i Google Analytics, men djupare Àn sÄ nÀr det gÀller sök Àr det inte mÄnga som gÄr. Vad mÄnga inte vet Àr att det i SiteVisions sökmotor finns massor av bra statistik LÀnk till annan webbplats. om besökarna och dess sökvanor.

SiteVision generar tvÄ statistikrapporter, en statistics.xls och en tracking.xls. Jag tÀnkte kort beskriva skillnaden pÄ dessa tvÄ och vilken typ av information det Àr de generar.

Statistics

Statistics.xls visar sökord, antal sökningar, antal klick, söktrÀff och adress till söktrÀff. Exempelvis att 30 sökningar har gjorts pÄ ordet dagis och att 20 av dessa kickade pÄ trÀffen Förskolor, 5st klickade pÄ trÀffen AnmÀlan till förskola och 5st klickade pÄ Avgift för förskola.

Detta Àr en bra början för att se om sökresultatet Àr relevant, har vi exempelvis 100 sökningar men bara 5 klick pÄ en trÀff som kanske hamnar pÄ sida 2, dÄ behöver vi förmodligen göra nÄgot Ät relevansen sÄ att den hÀr trÀffen hamnar högre upp i resultatet.

Tracking

Tracking.xls ger Ànnu mer nyttig information för att förbÀttra sök och se hur besökarna anvÀnder funktionen. Rapporten innehÄller nÀmligen anonyma ID-nummer för besökaren och information dess sökningar, klick och sidvisningar.

Det innebÀr att vi i rapporten exempelvis kan se att besökare med ID-nummer 27 först kommer in och söker pÄ dagis men sedan Àndrar sin sökfrÄga till förskolan för att sedan Àndra igen till förskola. Efter det klickar han pÄ trÀffen Förskolor för att senare klicka sig vidare till sidan AnmÀlan till förskola. Vi har alltsÄ med tracking.xls kunnat följa ett besöksmönster, frÄn första sökordet till besökarens mÄlsida. Denna information kan vi sedan anvÀnda för att förbÀttra sökresultatet och underlÀtta för besökarna att hitta rÀtt sÄ snabbt som möjligt.

Hemlighet nummer 2 - Boostning

Du har sÀkert hört talas om boostning tidigare, men det du förmodligen har testat och pratat om Àr boostning av fÀlt under SökfÀlt i modulen Sök facetterad LÀnk till annan webbplats.. Det innebÀr att du exempelvis kan boosta ett fÀlt sÄ om sökfrÄgan Àr har en "match" i detta fÀltet sÄ viktas det med ett visst tal.

Exempelvis om metadatat nyckelord innehÄller ordet dagis för en sida pÄ webbplatsen sÄ vÀger det tynger Àn om det stÄr dagis i innehÄllet pÄ sjÀlva sidan.

Det jag tÀnkte berÀtta om nu Àr dock en annan typ av boostning som finns under FrÄgetolk i modulen Sök facetterad LÀnk till annan webbplats.. HÀr kan man göra en annan typ av boostningar nÀmligen som inte behöver basera sig pÄ att det finns en "match".

Exempel

Problemet vi har i bilden ovan Ă€r att vi har gjort en sökning pĂ„ ordet Ă„rsrapport. Sökmotorn tycker att Årsrapport 2016 Ă€r mest relevant, för den kanske exempelvis innehĂ„ller just ordet Ă„rsrapport pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att sökmotorn helt enkelt tĂ€nker "Det hĂ€r kĂ€nns bĂ€st!".

Men bĂ„de du och jag vet att egentligen Ă€r det Årsrapport 2017 som borde ligga överst, det Ă€r den vĂ„ra besökare letar efter eftersom det Ă€r den senaste. Vi har Ă€ven en trĂ€ff pĂ„ landningssidan VĂ„ra rapporter dĂ€r det stĂ„r att det varje Ă„r slĂ€pps en Ă„rsrapport och lite annan text, sĂ„ den hĂ€r sidan Ă€r ocksĂ„ relevant.

Vad vi vill Ă„stadkomma Ă€r alltsĂ„ att Årsrapport 2017 kommer pĂ„ första plats, men samtidigt vill vi inte förlora relevansen. Hade vi exempelvis stĂ€llt in Sortering LĂ€nk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. av resultatet pĂ„ publiceringsdatum sĂ„ har vi inte kvar nĂ„gon relevans i sökningen. Det skulle exempelvis innebĂ€ra att en nyhet dĂ€r vi skriver om ordet Ă„rsrapport hamnar högst upp bara för den senast publicerade trĂ€ffen pĂ„ webbplatsen.

Genom att istÀllet anvÀnda instÀllningen FrÄgetolk och instÀllningen AnvÀnd egen boost-parameter kan vi ange en parameter som exempelvis tar hÀnsyn till nÀr en trÀff publicerades. Det innebÀr dÄ att trÀffar som har ett fÀrskare publiceringsdatum fÄr en liten extra knuff i resultatet, utan att vi förlorar grundrelevansen i sökningen.

Ett exempel pÄ hur detta skulle se ut hittar du i bilden nedan.

Nu visas trĂ€ffarna för Årsrapport i korrekt ordning utan att vi har sorterat pĂ„ publiceringsdatum. Hade vi som sagt sorterat pĂ„ publiceringsdatum hade vi istĂ€llet haft nyheter, landningssidor som innehĂ„ller ordet Ă„rsrapport och annat som Ă€r fĂ€rskare pĂ„ webbplatsen lĂ€ngst upp, utan nĂ„gon som helst relevans.

Dessa parameter Àr lite kluriga att skriva och ofta mÄste man labba sig lite fram för att hitta det bÀsta resultatet för besökaren. Vill du ha hjÀlp med detta sÄ hör gÀrna av dig till mig.

Hemlighet nummer 3 - Egna kÀllor

En funktion som det har viskats lÀnge om Àr nÄgot som kallats för Sökpaket 2, men det officiella namnet just nu Àr dock "Kommande avancerade sökfunktioner" enligt SiteVision sjÀlva.

Vad det bland annat innebÀr Àr dock att man kan lÀgga till andra kÀllor med data i SiteVisions sökmotor som inte behöver vara SiteVision-webbplatser.

Det finns exempelvis officiella riktlinjerna för webbplatser i offentlig sektor som innebÀr att det ska vara möjligt att lÀsa och söka i diariet LÀnk till annan webbplats. och att register och databaser med publik information ska vara sökbara LÀnk till annan webbplats..

MÄnga har förmodligen redan löst det hÀr med en iframe eller proxy dÀr besökaren egentligen surfar mot en egen liten webbplats/webbtjÀnst som systemet har som innehÄller en sökmotor. Ofta Àr dessa webbtjÀnster dock inte alls lika robusta som SiteVision-installationen och i vissa fall Àr de dessutom ganska lÄngsamma och fula.

Vad den hÀr hemligheten i SiteVision innebÀr Àr att du istÀllet kan mata SiteVision med information som ska finnas med i sökmotorn. PÄ sÄ sÀtt fÄr du inte bara en galet snabb sökfunktion för besökaren utan du har Àven möjlighet att fÄ med exempelvis trÀffar frÄn diariet direkt i den vanliga sökfunktionen pÄ webbplatsen, ofta kallat globalsök eller huvudsök.

Med den hÀr kommande funktionen i SiteVision kan du aktivera en sÄ kallad pipeline LÀnk till annan webbplats. till SiteVision. Man skulle kunna sÀga att det Àr en tratt dÀr du kan lÀgga den information som du vill ha med i sökfunktionen pÄ din webbplats.

Det jag visade under SiteVisiondagarna var bland annat att jag hade en fil med information om alla företag i New York. Den hÀr filen la jag sedan i tratten och sa Ät SiteVision att den hÀr informationen vill jag ha i mitt sökindex. Efter bara en kort stund fanns sedan all den informationen i mitt sök vilket gjorde att jag till och med kan anvÀnda standardmodulen för facetterad-sök för att visa och filtrera bland alla dessa företag.

Skicka ett mail till mig! 👋

KÀnner du att er sökfunktion kanske inte Àr riktigt sÄ bra som det borde vara? Vill du veta mer över nÄgot av det jag skrivit om eller undrar du över nÄgot helt annat som har med SiteVision eller webb att göra? Kanske vill du bara sÀga hej? Hör dÄ gÀrna av dig till mig! :)





Denna artikel publicerades .